Vraatzuchtig #blimagenl

Dank Frans voor de #blimagenl uitdaging! Ik heb gekozen voor de foto van de rups.

foto-rupswand kopie

Nu ligt het voor de hand om een blogpost te schrijven over hoe onze leerlingen zich ontwikkelen van rups tot vlinder en hoe wij ze daarbij dienen te ondersteunen. Maar daar heb ik geen zin in. Ik vroeg mij af: welke rups is dit?

Eerst dacht ik: het is de rups van een koninginnepage. Dat is een prachtige, in Nederland niet heel veel voorkomende vlinder. Ik had ze ooit in de tuin en heb vier van die rupsen in een bakje laten ontpoppen. Het stopmotion filmpje van dat proces is helaas mislukt, maar de vlinders waren prachtig. En omdat de net ontvouwde vleugels van zo’n jonge vlinder best lang moeten drogen voordat hij kan vliegen, hebben we ze heel goed kunnen bekijken. Maar de rups van een koninginnepage ziet er toch wat anders uit.

Na wat Googelen op afbeeldingen kwam ik op de site van tuinadvies.nl en vond ik de gezochte vlinder. Het is de rups van een Koolwitje. Sterker, van het Grote Koolwitje (Pieris brassicae). Als het wat beter weer wordt, kun je ze zien vliegen, want de tweede en derde generatie vliegen van eind juni tot eind september met een piek tussen 10 juli en 20 augustus (bron: tuinadvies.nl). De vlinders zijn best groot (65 mm spanwijdte) en mooi (wit met een zwarte randvlek) en doen totaal geen kwaad. Maar de koolrups is een vraatzuchtig beest. Ze groeien tot tweemaal hun lichaamsgewicht per dag en drijven koolkwekers tot waanzin.

Ik kan mij daar helemaal in verliezen, in de zoektocht naar – in dit geval – een rups. Ik vind dat leuk en heb ook meteen de neiging om alles wat ik er over vind te delen met de mensen die op dat moment toevallig in mijn buurt zijn. Maar ik heb geen enkele illusie dat ik volgende week ook maar iets heb onthouden van hetgeen ik heb gevonden over de koolrups of het Grote Koolwitje. Best irritant, mijn slechte geheugen; ik kan enorm onder de indruk zijn van anderen die als een lopende encyclopedie gepast en ongepast kennis oplepelen in situaties die daar om vragen. En daarom wil ik nogmaals een pleidooi houden voor de [Learn This] knop, een prachtig idee van ‘learning futurist’ Maria Andersen:


(als je het filmpje niet kunt zien, klik hier)

Maar is het nog wel belangrijk om zo veel kennis op te doen? Onderwijs en leren is toch meer dan kennisoverdracht? Bovendien staat alles wat je wilt weten online, alle kennis is te Googelen. Dat is allemaal waar, maar ik denk dat er drie belangrijke redenen zijn om in ons onderwijs veel aandacht te besteden aan het opdoen van kennis.
In de eerste plaats functioneer je beter als je meer weet. Veronderstel dat we besluiten om het theorie-examen voor het autorijbewijs af te schaffen. Alle kennis die je daar dient op te doen staat immers online. Je rijdt op een kruising af en denkt: “Hey, dat bord ken ik nog niet… even Googelen.” Een wat extreem voorbeeld misschien, maar we hebben parate kennis nodig om ons te kunnen redden in het dagelijks leven.
In de tweede plaats blijkt uit hersenonderzoek (zie bijvoorbeeld ‘Wij zijn ons brein’ van Dick Swaab) dat hoe meer kennis je hebt, hoe gemakkelijker je nieuwe kennis tot je neemt. Je traint als het ware je brein om kennis op te nemen.
In de derde plaats ben ik er vast van overtuigd dat kennis voorafgaat aan creativiteit. Ik denk dat nieuwe ideeën, nieuwe concepten, nieuwe technologieën en innovaties kunnen ontstaan omdat de mensen die ze bedenken beschikken over veel kennis. Zonder kennis ontstaat er geen nieuw idee.

Tot slot, ik heb het woord ‘kennisoverdracht’ proberen te vermijden. Ik heb het “opdoen van kennis” genoemd, omdat ik niet wil pleiten voor klassikaal onderwijs waarbij de alwetende leraar via een trechter tweedehands kennis overgiet in de hoofden van leerlingen, maar omdat ik geloof dat het opdoen van kennis een intensief en tijdrovend proces is dat met name een grote activiteit van de leerling vraagt.

En om deze #blimagenl echt af te sluiten daag ik Bob Hofman uit om bij de onderstaande foto een blog te schrijven. Succes Bob, ik ben razend benieuwd!

duikplank

27 July, 2015 Blogpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *