Voorkennis activeren

De scholen in het zuiden van Nederland zijn weer begonnen. De komende weken volgen noord en midden Nederland. Veel leraren zijn echter al eerder gestart. Er moet al van alles gebeuren voordat de leerlingen komen en het is belangrijk als leraar om een goede start te maken. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor een nieuw schooljaar, maar in feite voor iedere les. Marzano verwijst in zijn boek ‘Wat werkt in de klas’ naar diverse onderzoeken die aantonen dat het activeren van voorkennis voor alle typen van leren erg belangrijk is. Hij stelt zelfs dat het behoort tot de kern van leren.

Omdat ik het belangrijk vind om te variëren in mijn lessen en trainingen ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe werkvormen en tools. Bijvoorbeeld voor het activeren van voorkennis. In die zoektocht kwam ik bij toeval op AnswerGarden. Het is een prachtige tool die een korte werkvorm van slechts enkele minuten ondersteunt en uitstekend geschikt is om een klassengesprek over een nieuw onderwerp te starten.

Voorbeeld

Je start met een nieuw onderwerp, als voorbeeld nemen we de term ‘wellness’. Wat je boven tafel wilt krijgen, is welke associaties leerlingen bij dat woord hebben en wat ze er eventueel al van weten. In AnswerGarden krijgen leerlingen de mogelijkheid om alles waar ze aan denken bij – in dit geval – wellness in te vullen. Woord voor woord. Op hun smartphone, tablet of laptop. Als leraar kun je vervolgens een ‘woordwolk’ tevoorschijn toveren waarin de woorden die vaker genoemd werden groter worden afgebeeld. Een extra functionaliteit in AnswerGarden, waar ik heel blij van word, is het exporteren naarTagxedo. Dat levert een prachtige ‘praatplaat’ op!

taxedo

Deze blogpost verscheen eerder in de categorie ‘Wat werkt in de les?’ op het blog van YoungWorks.

 

 

11 January, 2014 Wat werkt...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *