Oogstdag A12

Een belangrijk onderdeel van de trajecten die wij doen op scholen is de afsluitende bijeenkomst, een bijeenkomst die volledig wordt verzorgd door de deelnemende docenten. Dat is altijd weer een feestje, omdat dan heel goed zichtbaar wordt wat het traject – in de klas! – heeft opgeleverd. Maar het is ook een feestje omdat ik er iedere keer weer nieuwe dingen van leer. Gisteren was er een afsluitende bijeenkomst op ROC A12, met de teams ICT, bouwkunde, fotonica, motorvoertuigen en sport en bewegen. In deze post de belangrijkste lessen van die oogstdag.

Schermafbeelding 2014-10-08 om 10.41.32

1. Glorieus falen

Hans hield een presentatie over hoe hij Lino It heeft ingezet. Hij begon met: “Eerst dacht ik wat moet ik er mee, met dat Bring Your Own Device (BYOD), maar ik ben maar gewoon wat gaan doen en dat heeft een hele positieve ervaring opgeleverd.” Alexander vulde in de laatste presentatie aan: “Misschien is de drempel hoog, maar begin gewoon en accepteer dat niet alles meteen goed gaat. Dat is wat leren is.” Ik kan mij daar helemaal in vinden en wens dat iedereen toe: glorieus falen.

2. Betrek leerlingen

Ik zou bijna zeggen excuus voor de open deur. Maar na de presentatie van Peter dacht ik waarom vergeten we dat iedere keer weer? Hij vertelde over de zoektocht van de opleiding motorvoertuigen naar het meest geschikte (digitale) materiaal. Door voortdurend in gesprek te gaan met studenten over wat zij van het materiaal vonden, hebben zij uiteindelijk de ideale mix tussen papieren en digitale leermiddelen gevonden waarmee zowel de docenten als de leerlingen met veel plezier mee werken.

3. Durf langzaam te gaan

De zoektocht van motorvoertuigen naar de beste mix heeft zeven jaar geduurd. Dat is kennelijk de tijd die sommige vernieuwingen vraagt. Het valt mij op dat er scholen zijn die na een pilot van drie maanden voor vijf jaar willen kiezen voor een specifiek device. Ik heb dat niet vaak goed zien gaan. Het verhaal van Peter overtuigt mij opnieuw: durf langzaam te gaan!

4. Laat leerlingen helpen

Johan zei tijdens zijn presentatie, tussen neus en lippen door “Binnen no time weet ik precies welke jongens ik moet vragen als ik er zelf niet uit kom.” Je kunt qua technologie niet alles weten. En in jouw klas zitten er altijd wel een paar leerlingen die je kunnen ondersteunen bij de knoppen. Als je daarop vertrouwt, wordt de drempel om ICT in je klas te gebruiken aanzienlijk lager.

5. Niets mis met een goed verhaal

Het traject op ROC A12 heet niet voor niets ‘Kleppen dicht!’. Daan bewees dat in zijn presentatie waarin hij begon met het voorlezen van een verhaal. Ik heb om mij heen gekeken, iedereen in de zaal zat met grote aandacht te luisteren. Nu toonde Daan zichzelf als een uitstekende voorlezer, maar ik dacht onmiddellijk: technologie kan veel toegevoegde waarde bieden in het onderwijs, maar er is niet mis met een goed verhaal.

6. Overeenkomsten en verschillen

In ons traject is Lino It een van de tools die we gebruiken. Wij gebruiken dat online post-it bord bij twee verschillende werkvormen. Hans heeft die twee werkvormen gecombineerd en wat mij betreft Lino It tot ‘the next level’ gebracht.
Hij liet een klas leerlingen op één canvas post-its verzamelen, naar aanleiding van een vraag die hij stelde. Vervolgens kopieerde hij dat online post-it bord een aantal keer, verdeelde zijn klas in groepjes en liet ieder groepje de (door de klas!) verzamelde post-its rangschikken. De verschillende ordeningen die vervolgens ontstonden besprak hij na met zijn klas, door de verschillende borden te tonen op zijn beamer en te zoeken naar overeenkomsten en verschillen. Wat een rijke werkvorm en wat een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van ICT.

7. Nieuwe bronnen

En passent kwam er ook nog een aantal ‘bronnen’ voorbij die ik nog niet kende:

Tot slot

Met veel trots kunnen wij weer een groot aantal docenten blij maken met een certificaat, wat ons betreft de erkenning voor de energie en tijd die zij hebben gestoken hun professionalisering. Gefeliciteerd!

08 October, 2014 BlogpostWat werkt...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *