Ondersteunend

Deze blogpost verscheen eerder op het Kennisnet blog ‘Het Leren van de Toekomst

Over hoe ic ondersteunend kan zijn aan leren
Peter Verheesen is een van de docenten die dit jaar, vanuit Fontys, deelneemt aan Het Leren van de Toekomst. Ik was onlangs bij hem om te sparren over de didactische inzet van web 2.0 tools in de les. Hoe kun je ict op een goede en ondersteunende manier gebruiken in de klas, in contactonderwijs? Dat is feitelijk de vraag die centraal staat in zijn project. En een van de werkvormen die hij daarvoor gebruikt heeft veel weg van de werkvorm die ik ken als ‘peer instruction’. Zonder daar al te diep op in te willen gaan, is het denk ik de moeite waard om zijn ‘variatie’ daarop te delen.

Concepten
Economie, het vak van Peter, is rijk aan ‘concepten’; economische principes en verschijnselen die soms moeilijk zijn te bevatten. Het is daarom belangrijk om er veel over te praten, om er veel over van gedachten te wisselen. Voor een docent ligt daar een uitdaging: hoe krijg je leerlingen in gesprek over deze moeilijke onderwerpen?

Mentimeter-Keynes

Digitaal stemmen, discussiëren en weer stemmen
Peter stelde zijn klas de volgende vraag: Verlaging van het minimumloon is een typisch keynesiaanse maatregel om in een situatie van werkloosheid de vraag naar arbeid te stimuleren. Hij liet zijn leerlingen, zonder daar eerst over te overleggen, stemmen op deze ‘stelling’. Juist of niet juist, dat waren de keuzes. Na deze eerste stemronde nodigde hij zijn leerlingen uit om er over in gesprek te gaan. Dat stimuleerde leerlingen om hun keuze te beargumenteren. Er ontstonden gesprekken over de stelling, over de inhoud, over het concept ‘keynesiaanse maatregel’. Vervolgens kregen zijn leerlingen de kans om nog een keer te stemmen, om opnieuw een antwoord te kiezen. In dit geval was er een duidelijke verschuiving te zien. Kennelijk had een aantal leerlingen een aantal anderen kunnen overtuigen. Peter sloot de opdracht af door in te gaan op het goede antwoord en daar nog wat over toe te lichten.

En wat is in dit geval de rol of de waarde van ict? Minimaal inderdaad. Maar volledig ondersteunend aan de werkvorm. En dat is precies hoe het zou moeten zijn, denk ik.

19 April, 2014 Blogpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *