Leren Doen

Onderstaand artikeltje schreef ik voor het Like to Share Magazine. Ik plaats het hier nogmaals, omdat ik eigenlijk op zoek ben naar leerkrachten die iets dergelijks ook in hun eigen klassen willen opzetten. Dat is overigens puur eigenbelang; het schrijven van al die opdrachten is namelijk nogal veel werk. Dus ik dacht, als er nou meer leerkrachten zijn die dit in hun klas gaan doen en opdrachten maken, dan kunnen we die mooie gaan uitwisselen!

Als je wilt weten wat ik nu al aan opdrachten heb, kijk dan hier: Leren Doen


“Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.”
Aristoteles

De leerkracht van groep zes en ICT-coordinator op de school van mijn kinderen vroeg mij ongeveer een jaar geleden of ik eens wilde meedenken met hem over een doorlopende leerlijn ICT voor de bovenbouw. Met plezier! Maar na een aantal keer overleggen was ik zo enthousiast geworden over ons idee dat ik hem heb gevraagd of ik een deel van de lessen zelf mocht verzorgen. Een jaar later begeleid ik het project dat we Leren doen hebben genoemd in groep zes tot en met acht en ben ik een enorme ervaring rijker.

Bij Leren doen draait alles om maken. Leerlingen maken producten, met behulp van ICT. Een animatie. Een tijdschrift. Een computerprogramma. Het kan van alles zijn. De producten die leerlingen maken, delen ze via een blog. Ouders en andere leerlingen kunnen dat blog volgen en op de producten reageren. Door het maken en delen van de gemaakte producten werken leerlingen aan vaardigheden die belangrijk zijn voor de toekomst: samenwerken, informatievaardigheden, probleemoplossend werken, kritisch denken, etc.

leren doen vaardigheden

Hoewel Leren doen nog echt in de kinderschoenen staat, er kunnen nog veel dingen beter, zijn de meeste kinderen erg enthousiast. Opmerkingen als “Kun je dit ook thuis doen?” en “Er zijn op de computer veel meer leuke dingen dan spelletjes alleen” geven mij de drive om door te gaan.

Maar er zijn ook uitdagingen. Zo vraagt het project veel organisatie en administratie. Ons voornemen is om daarvoor nog meer de verantwoordelijkheid bij de leerlingen te leggen, bijvoorbeeld voor het blog, maar ook op zoek te gaan naar een manier, een systeem, om veel meer te automatiseren. Wellicht dat een dergelijke omgeving het mogelijk maakt de opgedane vaardigheden ook meer zichtbaar te maken. Misschien wel met behulp van badges.

En als ik kijk naar de kwaliteit van de producten die leerlingen maken, dan valt die soms wel wat tegen. Ze kiezen ‘veilige’ onderwerpen en gaan het liefst zo snel mogelijk weer door naar een nieuwe opdracht. Wat daar bij helpt, heb ik gemerkt, is leerlingen elkaars producten laten bekijken en ‘beoordelen’.

Tot slot, we laten leerlingen ook kennismaken met programmeren. Blocky gebruiken we daarvoor, een spelachtige omgeving waarbij leerlingen met behulp van programmeeropdrachten en –routines een poppetje door een doolhof moeten loodsen. Ik vond het een hoogtepunt toen Sytske het uitzonderlijk moeilijke level tien oploste en haar leerkracht tegen mij zei: dat is toch wel opvallend, want Sytske is in de klas met taal en rekenen beslist geen uitblinker. Bij Leren doen wel!

17 October, 2014 Blogpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *