Leergereedschap

ICT als krachtig leergereedschap
Kennisnet maakt onder andere in haar publicatie Vier in balans monitor 2013 onderscheid tussen de inzet van ict in het primaire en in het secundaire proces. Over de inzet van ict in het primaire proces staat vervolgens geschreven:

De juiste inzet van ict in het primaire proces zorgt ervoor dat:

• de motivatie toeneemt;

• de leerprestaties verbeteren;

• het leerproces efficiënter wordt.

Ik kan mij vinden in het genoemde onderscheid, het geeft ‘taal’ aan mijn denken, en zou over bovenstaande citaat willen opmerken dat de kern zit in het woordje “juiste”.

Er valt mij iets op. Een groot aantal scholen in Nederland dat streeft naar ict-rijker onderwijs kiest voor een bezuiniging op ‘boeken’, meestal werkboeken, om op die manier apparaten voor leerlingen te kunnen bekostigen. Een keuze die vaak verantwoord wordt met een in mijn ogen smalle visie op onderwijs en ict. Een visie waarin ict wordt gezien als een medium om leerstof bij leerlingen te brengen.

Als je kijkt naar wat er op dit moment beschikbaar is aan digitale content, zowel in het commerciële als in het open domein, dan kun je stellen dat veel van dat leermateriaal nog niet gebruik maakt van de mogelijkheden die ict biedt. Op scholen die kiezen voor ‘boeken eruit, ict erin’ leidt dat tot teleurstelling en frustratie. Maar veronderstel dat veel van dat materiaal wél volledig adaptief, multimediaal, interactief, enzovoorts zou zijn. En dat iets als ‘learning analytics’ volledig geïntegreerd was. En dat een fenomeen als ‘gepersonaliseerd leren’ daarmee binnen handbereik was. Dan zou ik vragen: waarom zitten leerlingen in tijd en plaats dan nog bij elkaar?

Ik zou de inzet van ict in het primaire proces nog willen opsplitsen in ‘onderwijzen met ict’ en ‘leren met ict’. En als we dan even inzoomen op ‘leren’ dan denk ik dat we ict veel meer moeten zien als krachtig leergereedschap. Leerlingen die hun apparaat gebruiken om in plaats van een geschreven verslag een digitaal verhaal te maken. Docenten die met leerlingen voorkennis activeren via hun eigen apparaat. Leerlingen die na een instructie een klein aantal controlevragen beantwoorden. Leerlingen die zelf instructiefilmpjes maken. Activerend onderwijs dat volop gebruik maakt van de mogelijkheden van ict. Naast een methode. Maar of die methode digitaal is, of op papier, dat maakt niet het verschil.

Deze blogpost verscheen eerder als artikel in het tweede nummer van Like to Share.

Schermafbeelding 2014-05-11 om 21.42.02Foto: Meena Kadri

 

11 May, 2014 ArtikelBlogpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *