Teaching and assessing

Via een blog van Wilfred Rubens, “Leerdoelen en de taxonomie van Bloom,” stuitte ik op een al wat oudere, maar zeer interessante publicatie uit het tijdschrift ‘Theory into practice’: Revising Bloom’s Taxonomie. In een van de artikelen in die publicatie schrijft Mayer over ‘rote learning versus meaningful learning.’

The revised Taxonomy is based on the idea that schooling can be expanded to include a fuller range of cognitive processes. The purpose of this article is to describe this fuller range of processes in more detail.

Het mooie van dat artikel is dat Mayer, naar mij idee, goede voorbeelden geeft van zowel leerdoelen als toetsvragen, passend bij de verschillende cognitieve processen die we van Bloom kennen, aangevuld met afgeleide cognitieve processen; lees: werkwoorden die kunnen helpen bij zowel het formuleren van leerdoelen als het ontwerpen van goede ‘toetsen’. Die (afgeleide) cognitieve processen heb ik samen met de voorbeelden die Mayer noemt, verzameld in een tabel die je hieronder kunt downloaden.

Schermafbeelding 2015-11-27 om 13.20.48Featured image by Ars Electronica

 

27 November, 2015 Blogpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *